torsdag 21 april 2016

Comércio Square

Good morning. Eller morgon och morgon, klockan är två på eftermiddagen. Ligger fortfarande i sängen och slöar, men det är väl lika bra så kanske jag orkar se nattlivet här i natt. Dessutom är det ingen sol idag, annars skulle jag definitvt vara på stranden just nu!

Som ni kanske har förstått så anlände jag till Lissabon, Portugal i tisdags. Var på flygplatsen ca två tre tiden på eftermiddagen. Väntade på min reseväska, sedan tog jag metron till mitt hotell (hur behändigt! metron stannade dessutom mycket nära hotellet). 

Mitt hotellrum är väldigt litet (men passligt för mig!) och mycket fräscht. Hotellet överlag är 4stjärnigt och ligger nära till det mesta. Och så finns här ju gratis wifi, yay!

Igår tog jag metron och klev av vid en station nära vattnet. Hade ingen aning om vart jag var påväg eller var jag befann mig men det visade sig vara ett bra val jag gjorde. Enligt vad jag läst efteråt så kallas denna plats för Comércio Square (se första bilden). Och oj vad stort allt var! Gata upp, gata ner låg massor med olika affärer och restauranger. Stora, höga hus och byggnader och massor med människor!

Den lilla uppfattningen jag fått av Lissabon och Portugal än så länge är att de är väldigt måna om sitt språk (lite som fransmännen). Det mesta står på portugisiska och andra språk så som spanska (tror jag att det är i alla fall), men mycket lite på engelska. T.ex. igår när jag besökte en restaurang fick jag fråga vad allt det stod i menyn eftersom den inte var på engelska.

Och sen vet jag inte om det bara råkade vara där jag befann mig igår, men om jag hade fått en euro för varje gång någon sa/ropade att jag var beautiful så hade jag lätt haft råd med en riktig lyxmiddag idag. Det känns en aning obehagligt när alla glor på en, försöker prata med en, kastar ut en massa komplimanger... Detta trodde jag verkligen inte om Portugal.

Jag var bara där någon timme men det var åtminstone tio stycken olika män som försökte sälja droger mitt på gågatan helt öppet bland folk.

Men för övrigt var det riktigt nice, god mat, mycket att se osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar